Regler och viktig information
Obligatorisk läsning för alla som vill starta i klubbtävling på MRS, oavsett gren.
Det är också viktigt att läsa vad som gäller specifikt för klubbtävling i hoppning respektive dressyr.
Styrelsen planerar att under 2024 se över och förtydliga regler för deltagande i klubbtävling - så kom tillbaka hit inför nästa klubbtävling så att du har koll ifall någonting har ändrats! Tveka inte att fråga om du är osäker.
Krav för att få delta i klubbtävling på MRS
- Du ska vara elev på ridskolan och medlem i Mälarhöjdens Ryttarsällskap innevarande år.
- Du ska vara närvarande under hela tävlingen, från samling till och med undanplockning och prisutdelning.
- Din instruktör ska godkänna ditt val av tävlingsnivå och önskemål om häst/ponny. Prata med din ridlärare innan du anmäler dig!
- För minderåriga som deltar i klubbhoppning t.o.m. VDEH nivå 1 samt klubbdressyr t.o.m. Lätt C är det obligatoriskt att ha en ansvarig vuxen närvarande under hela tävlingen, redo att hjälpa till med banbygge, sopning av läktare efter tävling och andra funktionärsuppgifter enligt anvisning från tävlingsansvarig.
- Medlemmar som startar i klubbtävling på nivå högre än debutant (dvs VDEH i hoppning och LC, LB och LA i dressyr) förväntas hjälpa till som funktionär på minst en annan klubbtävling per termin.
Inför anmälan - viktigt att veta
- Du räknas som junior till och med det året du fyller 20 år, det vill säga hela det året. Därefter rider du som senior.
- Under en ridtermin har du rätt att delta i högst en klubbtävling i varje gren, alltså en dressyr- och en hopptävling.
- Vi använder sedan 2023 digital anmälan till tävlingen.
- För att få uppdateringar om nya tävlingar, prenumenera gärna på hemsidans kalender där vi lägger in datum och information så snart den blir tillgänglig.
- Anmälan stängs normalt i god tid före tävlingshelgen så att vi hinner sammanställa anmälningarna för att stämma av hästval och nivå med ridskolan, fördela hästar och förbereda startlista. Får vi snabbt in fler intresseanmälningar än det finns startplatser kan vi ibland behöva stänga anmälan tidigare.
- I tävlingar där du kan önska häst, ange tre önskemål. Den som inte angett tre önskemål lottas bort först vid alltför många anmälningar.
- Under VT 2024 testar vi att låta ridskolan fördela hästar/ponnyer på tävlingar för juniorer. Detta för att så många som möjligt ska få möjlighet att delta under säkra förutsättningar.
- Notera tid för samling och kontaktuppgifter till tävlingsansvarig om du skulle behöva stryka dig.
- Slutgiltigt beslut om deltagande tas av tävlingsansvarig från MRS efter avstämning med ridskolan.
- Om du blir bortlottad har du förtur till nästa tävling på samma nivå.
- Avanmälan ska ske till tävlingsansvarig senast kl 12.00 fredagen innan tävling.
- I och med att du anmäler dig godkänner du att MRS får publicera start- och resultatlistor på anslagstavlan i stallet, klubbens hemsida och i våra sociala medier.
- Vi har i och med införandet av digitalt anmälningsformulär uppdaterat våra rutiner för hantering av personuppgifter i samband med klubbtävlingar. Därför innefattar anmälan för juniorer nu ett krav på kontaktuppgifter till vårdnadshavare för ryttare under 18, och vårdnadshavare måste bekräfta via sms till tävlingsansvarig att de tagit del av anmälan och samtycker till insamling av personuppgifter.
- I det digitala anmälningsformuläret får du möjlighet att i förväg godkänna eller neka till att fotografier eller filmsekvenser där du är med läggs upp på hemsidan eller i sociala medier. Du kan förstås också precis som tidigare prata med tävlingsansvarig under tävlingsdagen.
- Preliminär startlista anslås digitalt (MRS Facebook/hemsida) så snart som möjligt,och på anslagstavlan normalt dagen före tävling.
- VT 2024 är kostnaden 400 kr för seniorer och 300 kronor för juniorer, varav 250 kr är hästhyra som klubben betalar till ridskolan.
- Vid dressyrtävlingar med extern domare kan en extra avgift tas ut.
- Betalning sker på tävlingsdagen via swish, och bekräftelsen visas upp i samband med samling.
- MRS swishnummer är 1235127550, men betala inte när du anmäler dig utan i samband med eller strax före samling. Om tävlingen skulle bli inställd, om vi får in för många anmälningar eller om du eller hästen du önskat skulle bli sjuk blir det krångligt för oss att hantera betalningar som kommit in i förväg.
Kläder och utrustning
- För juniorer är säkerhetsväst obligatorisk vid all hoppning. I dressyr är det obligatoriskt endast för juniorer på debutantnivå.
- Grundregeln för hästens utrustning är att vi använder hästens vanliga utrustning. Att byta till säkerhetsstigbyglar är dock tillåtet. Du ansvarar för att ordinarie utrustning sätts tillbaka korrekt.
- Om du är van att tävla dressyr i dressyrsadel och du startar på en häst som det finns en lämplig dressyrsadel till kan detta medges, men du måste då själv konsultera med stallpersonal i god tid före tävlingen.
- Vi rider inte med sporrar på våra klubbtävlingar. Undantag sker i samråd med ridlärare och är aktuellt främst för ekipage som tävlar externt på LA-nivå.
- Om du knoppar hästens man måste du ta ur knopparna efter tävlingen.
- Här planerar vi framöver att lägga in mer information om/rekommendationer kring klädsel och utrustning.
Under och efter tävlingen
- Säkerheten och hästarnas välbefinnande kommer alltid i första hand.
- Vi håller snyggt i stallgångarna och sadelkamrarna .
- Vi tar extra bra hand om våra tävlingskompisar ponnyerna/hästarna.
- Tävlande, anhörig publik och klubbmedlemmar med funktionärsuppdrag hjälps åt att förbereda i ridhuset före och efter tävling.
- Föräldrar/kompisar/anhöriga är välkomna att följa tävlingen från läktaren men får inte komma in på ridbanan under framridning eller tävling.
- Glöm inte att ha roligt! Var snäll och trevlig mot din ponny/häst och dina medtävlande, oavsett resultat.